۳۳ ترفند براي مطالعه هر زبان خارجي براي افزايش دوبرابر كارايي

آموزش زبان نصرت در ۹۰ روز ، آموزش رايگان زبان نصرت ، دانلود آموزش زبان نصرت رايگان ، آموزش زبان به روش نصرت ، آموزش زبان نصرت

۳۳ ترفند براي مطالعه هر زبان خارجي براي افزايش دوبرابر كارايي

۲,۱۲۱ بازديد ۰ نظر

مطالعه كردن فقط يك وظيفه نيست و شامل موارد زيادي مي باشد. ممكن است لازم باشد اطلاعاتي را به خاطر بسپاريد يا فقط مفاهيم را درك كنيد. ممكن است به پايه مفهومي گسترده اي نياز داشته باشيد يا فقط نياز داشته باشيد كه مهارتي كسب كنيد. براي افزودن تنوع بيشتر، هر فرد بايد استايل هاي يادگيري و ترجيحات مخصوص به خودش را داشته باشد. در اين راستا ۳۳ ابزار متفاوت براي شما مطرح شده است و مي توانيد آنچه به كمك تان مي آيد را بيابيد.

 

۱- تصوير سازي

C:UsersmohammadDesktopMAGNETS-ATTRACT-768x643.jpg

ايده اصلي اين قسمت آن است كه براي يك موضوع، تصوير خلاصه اي اختصاص بدهيد. اگر براي درك مفهوم خاصي مشكل داريد؛ تصوير سازي مي تواند روش خوبي براي آغاز باشد. راجب تصويرسازي بيشتر بخوانيد!

۲- حفظ كردن طوطي وار

C:UsersmohammadDesktopLEARNING-LETTERS-768x597.jpg

من طرفدار واقعي اين روش نيستم ، اما بعضي اوقات به نيروي بيشتري براي يادگيري نياز است. حفظ كردن طوطي وار در واقع انباشت اطلاعات در مغز شما با تكرار مداوم آن اطلاعات است. هنگامي كه اطلاعات به صورت دلخواه و مبتني بر واقعيت باشند، كارها بيشتر مي شود، بنابراين برنامه ها از حافظه ساده فراتر نمي روند.

۳- بهم جفت كردن

دو موضوع را انتخاب كنيد و از خود بپرسيد كه اين دو مورد چطور باهم مرتبط مي شوند. آنها مي توانند ايده هايي در يك زمينه خاص باشند (با مسيرهاي كوتاه به هم وصل مي شوند) يا بين دو موضوع با زمينه هاي كاملاً متفاوت (آزادراه) باشند. با اين كار بين اين دو موضوع موجود در مغز خود، مسيرهايي براي تردد ايجاد مي كنيد.

۴- استعاره/ تشبيه

C:UsersmohammadDesktopLEARNING-ANALOGY-300x247.jpg

يك موضوع پيچيده تر انتخاب كنيد و آن را با يك ايده ساده تر مقايسه كنيد. هنگام يادگيري برنامه نويسي كامپيوتر، زماني كه برنامه ي عملكرد مداد تراش را مي نوشتم؛ سودمند بودن اين روش را دريافتم. يكي از پارامترها يك مداد كند بود كه طي فرآيند تيز كردن به صورت يك مداد تيز در مي آمد. برخي از استعاره ها كاربردهاي محدودي دارند در حالي كه برخي ديگر مي توانند براي درك عميق مورد استفاده قرار گيرند.

۵- دياگرام

C:UsersmohammadDownloadsLEARNING-CONNECTION-768x555.jpg

براي استفاده از اين روش فقط كافي است آن را رسم كنيد. من عاشق استفاده از نمودارها براي مرتب كردن قسمتهاي زيادي از اطلاعات هستم. هنگامي كه به نوشتن برنامه هاي كامپيوتري نسبتاً سنگين مي پرداختم، دسكتاپم پر از نمودارهايي بود كه با عجله رسم كرده بودم. ايجاد دياگرام را نسخه به روز شده ي تصوير سازي در نظر مي گيريم. حتما اين ويديو را تماشا كنيد!

۶- يادداشت هاي رودخانه اي

C:UsersmohammadDownloadsNOTE-TAKING-CHART-FLOW-768x562.jpg

بيشتر افراد يادداشت ها را بصورت خطي بر مي دارند و يك جمله را بعد از ديگري مي نويسند. ممكن است يادداشتهاي رودخانه اي خيلي سازمان يافته به نظر نرسند ، اما مستلزم ايجاد ارتباط بين ايده ها و نوشتن در تمام جهات در راستاي طولي صفحه هستند. به ياد داشته باشيد كه يادداشت برداري، در جهت تشويق يادگيري است، نه اين كه فقط به ثبت كردن آنچه گفته شده است بپردازيد.

۷- اختصار سازي كلمات

C:UsersmohammadDownloadsYOLO-ACRONYM-768x453.jpg

اين روش كمي كارآمدتر از حفظ طوطي وار است. شما براي به خاطر سپردن يك جمله يا عبارت مي توانيد از اختصار سازي استفاده كنيد و با به خاطر سپردن يك كلمه؛ كل جمله را در ذهن تان بازآوري كنيد. براي ذخيره اطلاعات دلخواه، كلمات اختصاري خود را ايجاد كنيد.

۸- روش لينك

اين يك روش پيشرفته به خاطر سپاري است. من از تجربه شخصي، فهميدم كه به طرز شگفت آوري خوب كار مي كند ، اما راه اندازي آن طولاني تر بوده و طول مي كشد و اگر مي خواهيد به سرعت اين روش را انجام دهيد، بايد تمرين كنيد. ايده اصلي اين است كه شما با ايجاد يك تصوير عجيب و غريب كه دو موضوع را درگير مي كند ، اين دو ايده را به يكديگر پيوند دهيد.

مثلاً من اگر مي خواستم ليستي از مواد غذايي را كه سيب ، شير و لوبيا در آن وجود دارد را به خاطر بياورم ، هدف من ايجاد دو تصويري است كه سيب ها را به شير و شير را به لوبيا مرتبط مي كند. اولين تصوير ممكن است تصويري از يك سيب غول پيكر باشد كه از گاو شير مي دوشد. دومين تصوير نيز مي تواند يك ظرف شير باشد كه لوبياي پخته شده در آن ريخته شده است.

۹- روش چنگك

C:UsersmohammadDownloadsMNEMONIC-RHYME-280x300.jpg

نوعي از روش لينك سازي است، كه به شما كمك مي كند تا اعداد را به خاطر بسپاريد. به جاي پيوند دو تصوير با هم، از يك سيستم آوايي استفاده مي كنيد تا تمام ارقام را به خاطر بسپاريد. از اين روش مي توانيد براي رمزگذاري اعداد كلمات و جملات كوتاه استفاده كنيد. اين مقاله براي توضيح كامل اين تكنيك كافي نيست ، اما در صورت علاقه به اين روش، با جستجو در گوگل مي توانيد عمق اين روش را دريابيد.

۱۰- رديابي

تكنيك ديگري كه به خوبي به يادگيري جامع كمك مي كند ، رديابي است. اساساً در اين روش شما با يك مفهوم در دسته ي خود شروع مي كنيد. از اين طريق، بين آن ايده و ايده ديگر رابطه اي پيدا مي كنيد. شما اين مسير را ادامه مي دهيد تا زماني كه به محلي كه شروع كرده ايد برگرديد يا اين كه به بن بست برسيد.

۱۱- بزرگنمايي و بررسي

از هر قسمتي كه بايد ياد بگيريد، نكته اي استخراج كنيد. هدف شما يادگيري اطلاعات نيست بلكه توجه به مواردي است كه شما نمي دانيد. اگر در يك فصل به بيش از يك يا دو موضوع برخورد كرديد، احتمالاً بايد متوقف شده و به عقب برگرديد.

۱۲- از خودتان امتحان بگيريد

از خودتان يك امتحان بگيريد. اين روش به خوبي به شما مي گويد كه چقدر كارتان خوب بوده است. بنابراين پيشنهاد مي كنيم كه حتماً آن را امتحان كنيد.

حتما بخوانيد: بهترين روش يادگيري سريع زبان انگليسي بصورت اصولي +دانلود رايگان منابع

۱۳- تجسم

اين روش، شبيه به روش تصوير سازي است؛ به جز اينكه در اين متد، از تمام حواس خود استفاده مي كنيد. توضيح اين روش البته خيلي سخت تر است ، اما مي توانيد يك احساس، صدا يا حسي ايجاد كنيد كه با يك ايده مطابقت دارد. من به ياد مي آورم كه چگونه توانستم با ربط دادن احساس لمس يك جعبه با دستم، دترمينان هاي اساسي ماتريس را محاسبه كنم.

۱۴- طوفان مغزي

در اين روش مي توانيد به صورت گروهي به ايده پردازي در مورد موضوعي مشغول شويد. من پيشنهاد مي كنم كه با دونفر ديگر به بحث و بررسي بنشينيد، البته برخي از متخصصان پيشنهاد مي كنند كه گروه هاي ۶ نفره تشكيل دهيد. راجب طوفان مغزي بيشتر بخوانيد!

۱۵- روش اتاق خيالي

C:UsersmohammadDownloadsMNEMONIC-CAT-HELIUM-WINDOW-768x590.jpg

يك خواننده اين روش را براي من ارسال كرده است و مبناي آن را بر تكنيك لينك كردن، قرار داده است. اتاقي را كه با آن آشنا هستيد تصور كنيد. اكنون تمام اشياء اصلي در اين اتاق را تجسم كنيد. قدم بعدي پيوند دادن اطلاعات يا جزئيات خاص به صورت جداگانه به هر شيء در اتاق شماست.

يكي ديگر از تغييراتي كه در اين تكنيك مي توانيد ايجاد كنيد؛ آن است كه از بدن تان به جاي اتاق استفاده مي كنيد. من فكر مي كنم اين بستگي به اين دارد كه شما در سبك يادگيري خود بصري يا تجسم گرا باشيد.

۱۶- اطلاعات را جذاب سازيد

بسيار واضح است كه شما اطلاعاتي را كه دانستن آنها براي تان جذاب تر است راحت تر به ياد خواهيد آورد. راه هايي را پيدا كنيد كه بتوانيد اطلاعات را فقط به خاطر كسب نمره مطالعه نكنيد تا يادگيري آن براي شما راحت تر شود.

۱۷- اطلاعات تان را آموزش بدهيد

كسي را پيدا كنيد كه بتوانيد اطلاعات را براي وي توضيح دهيد. هيچ راهي نمي تواند بهتر از آموزش دادن موضوعي شما را وادار به يادگيري كنيد. يا اينكه آنها را بعد از يادگيري، مقابل آينه و با صداي بلند به خودتان آموزش دهيد. اين كار بسيار مهم است.

۱۸- قانون مهد كودك

مشابه روش آموزش دادن، قانون مهد كودك اعلام مي كند كه بايد بتوانيد آنچه مي خواهيد ياد بگيريد به يك كودك شش ساله توضيح دهيد. در حالي كه اين روش براي دوره هاي محاسباتي پيشرفته يا دروس سطح تخصصي شما كار نمي كند، ايده اصلي اين است كه شما بايد اطلاعات را يادداشت كنيد تا واضح تر شوند.

۱۹- آهنگ يا داستانك

روش ديگري براي به خاطر سپردن موضوعات؛ آن است كه جمله مورد نظر را در متن يك ترانه يا داستانك قرار بدهيد. شما مي توانيد تمام استخوان هاي دست تان را ليست كنيد و داستانكي بسازيد كه تمام آنها را در اين داستان به كار بريد.

۲۰- تقسيم بندي زمان

C:UsersmohammadDownloads15-MIN-CHUNKS-TIME (1).jpg

مي توانيد به مدت ۱۵ دقيقه مطالعه كنيد و سپس استراحت هاي متناوب براي خود در نظر بگيريد تا به مغزتان زمان بدهيد آنچه كه آموخته ايد را جذب بكند. من به شخصه هرگز بيش از يك ساعت يا دو ساعت مداوم مطالعه نمي كنم و براي خودم زمان استراحت قرار مي دهم.

۲۱-مغزتان را تحت كنترل داشته باشيد

آيا شما جمله اي را كه از روي منبع مطالعه مي كنيد، ياد مي گيريد يا فقط نگاهي به آن مي اندازيد؟ بايد بتوانيد تشخيص دهيد چه زماني مغزتان خاموش شده است ولي چشمان تان هنوز هم فعال هستند. زماني كه مغزتان ياري نمي دهد (يعني يك صفحه را بدون توجه مطالعه كرده ايد)؛ بايد به عقب برگرديد و دوباره آغاز كنيد. بهترين روشهاي كنترل مغز در اينجا!

۲۲- يكباره موضوع را بياموزيد

چه مي شود اگر فقط با مطالعه ي يك باره بتوانيد مطالب كتاب درسي خود را ياد بگيريد؟ فلسفه ي يادگيري يك باره، اساساً بيان مي كند كه مطالعه يك اتلاف وقت است. شما بايد سعي كنيد به محض مطالعه ي موضوعي؛ آن را در همان زمان ياد بگيريد و آنها را به جلسات مطالعاتي آينده واگذار نكنيد. ممكن است اين روش كندتر باشد، اما شما را مجبور مي كند كه به جاي اين كه فقط خلاصه اي از مطلب را ياد بگيريد، كل آن را به خاطر بسپاريد.

۲۳- غوطه وري

اين روش، به معناي يادگيري مواردي بيش از آن است كه شما نياز داريد. معادل غواصي در انتهاي عميق استخري پر از كوسه است كه مي تواند يكي از سريعترين راههاي يادگيري باشد (اگر زنده زنده خورده نشويد). افراد زيادي را مي شناسم كه هنگام تلاش براي يادگيري زبان هاي جديد از اين روش استفاده كرده اند. در اصل شما روي موضوع وسواس به خرج مي دهيد و اميدوار هستيد كه اگر تنها بخش كوچكي از آن را واقعاً بياموزيد، باز هم چيزي بيشتر از آن است كه با هر روش ديگري مي توانستيد بياموزيد.

۲۴- تا آنجايي كه نياز داريد؛ بياموزيد

برخلاف روش غوطه ور شدن، اين روش بر اساس يادگيري به اندازه ميزان نيازتان است. وقتي يادگيري براي موضوعي باشد كه تسلط در آن مهم نيست، اين روش مي تواند بسيار مفيد باشد. من از اين روش هنگام يادگيري مسائل فني وبلاگ نويسي استفاده كرده ام.

۲۵- بعد يادگيري يك موضوع، بخوابيد

تحقيقات نشان داده است كه خواب؛ حافظه را تحت تأثير قرار مي دهد. براي استراحت و خواب كافي وقت بگذاريد تا بتوانيد آنچه را ياد گرفته ايد به خاطر بسپاريد. البته اين موضوع را خيلي پيشنهاد نمي كنيم چون در اينجا نيز توضيح داده شد كه جنبه علمي ندارد!

۲۶- بپرسيد چرا؟

آيا تا به حال با كودكاني برخورد كرده ايد كه هر حرفي كه مي زنيد؛ بپرسند چرا؟ شايد برخورد با اين كودكان براي تان آزار دهنده باشد اما بد نيست كه شما هم يكي از آنها باشيد و براي به دست آوردن اطلاعات بيشتر هر موضوعي كه مطرح مي شود بپرسيد چرا تا يادگيري عميق تري داشته باشيد. زماني كه اطلاعات فرم منطقي به خود مي گيرد، راحت تر به ذهن سپرده مي شود.

۲۷- ساعت هايي كه ذهن تان بيشترين بازدهي را دارد؛ پيدا كنيد

اين ساعت ها براي هر كسي مي تواند متفاوت باشد؛ براي مثال، من در اوايل بعد از ظهر و اواخر صبح بازدهي ذهني بالاتري دارم. اگر سعي كنم آخر شب مطالعه كنم؛ معمولاً زود خسته مي شوم و اگر بخواهم صبح زود مطالعه كنم نمي توانم افكار منسجمي داشته باشم. به ساعت هايي كه بهتر مطالعه مي كنيد؛ دقت كنيد و بهترين زمان روز را براي خودتان به دست آوريد.

۲۸- ورزش كنيد

كال نيوپورت، اين مورد و مورد بعدي را در وبلاگ خود ذكر كرده است. حتماً شنيده ايد كه ذهن سالم در بدن سالم است. معمولاً افرادي كه تناسب اندام خود را حفظ مي كنند، مي توانند ذهن فعال تري داشته باشند. بهترين ورزش براي افزايش قدرت يادگيري همان يوگا و مديتيشن است. براي يادگيري اين ورزش اينجا را كليك كنيد!

۲۹- استرس را كنار بگذاريد

C:UsersmohammadDownloadsBEER-CALCULUS-768x505.jpg

مهماني ، مديتيشن، معاشرت با دوستان، هر كاري را كه فكر مي كنيد براي آرامش تان مفيد است؛ انجام دهيد. قرار گرفتن در وضعيتي افسرده نمي تواند به پيشرفت شما در مطالعه كمكي كند ، بنابراين لذت ببريد و تعادل پيدا كنيد. غرق كردن خودتان در مطالعه بهترين راه براي گذراندن امتحان نيست، بنابراين بدانيد كه چطور بايد تعادل را برقرار كنيد. بهترين روشهاي حذف كامل استرس از ذهن و بدنتان در اينجا!

۳۰- يك معلم بگيريد

دستورالعملهاي مشخصي را كه با سبك يادگيري شما مطابقت دارد، دريافت كنيد. اگر لازم داريد از معلم براي يادگيري تان استفاده كنيد؛ گاهي اوقات بدون آموزش جلو نمي رويد.

حتما بخوانيد: ۱۰ نكته بسيارمهم براي يادگيري موفق يك زبان خارجي

۳۱- سازماندهي كنيد

بايد اعتراف كنم كه اين سازماندهي هميشه براي من دشوار بوده است. من به مراتب بيشتر به هرج و مرج محيط و پرونده هاي از دست رفته عادت كرده ام تا ذخيره سازي روبات مانند. اما فهميدم كه كار كردن روي مهارتهاي سازماني دهي به من امكان مي دهد كه فضاي ذهني بهتري براي يادگيري داشته باشم. محيط مرتب ، ذهن مرتبي براي تان به ارمغان مي آورد.

۳۲- سبك بخوريد

هضم غذا از بدن تان انرژي زيادي مي گيرد. با سبك خواري قبل از مطالعه يا آزمون مي توانيد اطمينان حاصل كنيد كه احساس گرسنگي نمي كنيد و سنگين نيز نمي شويد.

حتما بخوانيد: ۱۲ نكته بسيار مهم براي تقويت و يادگيري بهتر گرامر يك زبان خارجي

۳۳- نظر خودتان را بنويسيد

نوشتن يكي از بهترين روش هاي يادگيري است. يكي از بهترين روشهاي يادگيري هر زباني اين است كه وقتي در حال مطالعه متن، كتاب يا مجله اي به همان زبان هستيد، نظر خودتان را راجب هر دو سه پاراگراف در قالب دو سه خط، كنار همان صفحه به همان زبان بنويسيد. تاثيرش فوق العاده بر يادگيري ملموس خواهد بود.

منبع

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.